جهان سلامت

کلمات کلیدی
  • ۰
  • ۰

 

نبودن دندان در دهان می‌تواند باعث مشکلات مکرری از قبیل ضعف در قدرت تکلم، خوردن و آشامیدن شود. پزشکان و متخصصان دندانپزشکی سالیان طولانی وقت خود را صرف روشی برای جایگزینی دندان از دست رفته کردند تا توانستند ایمپلنت را جایگزین دندانی کنند که به هر دلیلی از دست رفته است. امروز در این مقاله می‌خواهیم راجع به این ساختار دندانی یعنی ایمپلنت با هم صحبت کنیم و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت چیست؟

تعریف ایمپلنت دندانی: ایمپلنت به پیچ ساخته شده از جنس تیتانیوم گفته می شود که در استخوان فک کاشته شده و جایگزین دندان از دست رفته می شود. ایمپلنت های دندانی میتوانند یک پارچه و یا دو تکه باشند و توسط پیچ اتصال قسمت تاج و ریشه به هم وصل شوند .

زمان لازم برای جوش خوردن ایمپلنت دندانی :

  • فک پایین سه ماه

  • فک بالا پنج ماه

این یک قانون کلی است که می تواند در شرایط مختلف متفاوت باشد مثلا اگر در فک بالا لیفت سینوس انجام شده باشد بهتر است یک تا دو ماه بیشتر فرصت داده شود تا استخوان جدید به تراکم بیشتری برسد.

از دیگر مواردی که ممکن است نیاز به مدت زمان بیشتری باشد انواع گرافت استخوانی و یا اسپیلیت کردن استخوان می باشد.

همچنین در شرایطی که استخوان تراکم کمتری داشته باشد باید زمان بیشتری لحاظ شود تا تراکم استخوان به حد مطلوب برسد و در شرایط ایده آل استخوانی میتوان از مدت انتظار کم کرد این وقتی است که طول و عرض ایمپلنت دندانی کاشته شده ایده آل برای دندان جایگزین باشد.

ایمپلنت فوری چیست و شرایط انجام آن چیست؟

در بعضی موارد خاص اگر شرایط استخوانی خیلی مساعد باشد میتوان بلافاصله تاج را به ریشه کاشته شده متصل کرد ولی احتمال شکست درمان تا 20% افزایش می یابد.

برای انجام این کار باید عرض و طول استخوان ایده آل باشد و تراکم استخوان هم به حدی باشد که بتوان ایمپلنت دندان را با نیروی 60 نیوتن بست. پروتز این ایمپلنت باید کوتاه باشد که در هنگام جویدن به فیکسچر فشار وارد نشود و نیز باید از جنس کامپوزیت یا آکریل باشد.

بهتر است ایمپلنت فوری فقط برای 6 دندان قدامی انجام میشود که جنبه زیبایی دارند  و در نواحی خلفی به خاطر افزایش فشار بهتر است که اینکار انجام نشود. بعد از مدت پنج ماه روکش موقت با روکش اصلی تعویض میشود.

شرایط انجام ایمپلنت فوری نیز به شرح زیر است:

  • گیر اولیه 35 الی 60 نیوتن رعایت بهداشت دهان ودندان

  • دندان قدام بالا و یا فک پایین به صورت گروهی یا تک تک وجود حداقل 6 میلیمتر عرض استخوان

  • عدم وجود براکسیزم

  • تیپ یک یا دو یا حداکثر 3 استخوانی 

  • وجود حداقل 13 میلیمتر طول مفید استخوان

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات از قیمت ایمپلنت مقاله هزینه ایمپلنت دندان را مطالعه کنید.

انجام ایمپلنت دندان

سخن آخر 

انجام ایمپلنت در سنین مختلف انجام می‌شود، اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته بهترین سن برای انجام ایمپلنت بعد از 18 سالگی است، چرا که استخوان فک و صورت تا سن 18 سالگی در حال رشد هستند و اگر ایمپلنت زود تر انجام بگیرد ممکن است مشکلاتی را به وجود آورد. بهترین کار این است که قبل از انجام هر کاری ابتدا اطلاعات عمومی خود را افزایش دهیم. برای این امر ما به شما وبسایت خوب تهران دنتال ایمپلنت را معرفی می‌کنیم که به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت دارد.

  • ۰۰/۰۶/۲۷
  • استادیو نت ابزار

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی