جهان سلامت

کلمات کلیدی
  • ۰
  • ۰

جراحی لاپاراسکوپی یک عمل مدرن و نسبتا جدید است که با استفاده از ابزار پیشرفته و باریک، معمولا در نواحی شکم و لگن صورت می‌گیرد. امروز در این مقاله کوتاه سعی بر این داریم که شما را با جراحی لاپاراسکوپی بیشتر آشنا کنیم و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.

مراحل انجام لاپاراسکوپی

این جراحی اصولا به صورت سرپایی صورت می‌گیرد و این به آن معنا است که شما می‌توانید همان روز به خانه برگردید. این جراحی با استفاده از بیهوشی عمومی صورت می‌گیرد که با استفاده از آن شما به خواب کوتاهی رفته و دردی را احساس نخواهید کرد. با این حال این جراحی ممکن است به کمک بیهوشی موضعی نیز صورت بگیرد.

در ادامه فرایند جراحی، پزشک شکاف هایی را در نواحی مختلف شکم شما ایجاد خواهد کرد، در مرحله بعد لوله نازک کانولا وارد شکم بیمار می‌شود. کانولا شکم را با گاز کربن دی اکسید پر می‌کند که این باعث می‌شود پزشک بتواند با تسلط بیشتری بر اندام های داخلی نظارت داشته باشد.

بعد از متورم شدن شکم، پزشک جراح لاپاراسکوپ را وارد شکم می‌کند که همانطور که گفته شد تصاویر بسیار با کیفیت و واضحی را از اندام های داخلی بدن به کمک نمایشگر به پزشک نشان می‌دهد. تعداد شکاف های ایجاد شده هم بستگی به نوع و شدت بیماری دارد، ولی معمولا بین 2 تا 5 شکاف را جراح ایجاد می‌کند.

در مرحله آخر نیز، گاز کربن دی اکسید را خارج کرده و بعد از بیرون کشیدن ابزار های، با بخیه شکاف های ایجاد شده را می‌بندند.

این جراحی برای چه کسانی مناسب است؟

ابزار و تکنیک و علم جراحی لاپاراسکوپی در عمل های مختلف مانند عمل جراحی زانو و شانه نیز استفاده می‌شود. از جمله این ابزار می‌توان به دوربین لاپاراسکوپ اشاره کرد که تصویر با کیفیتی را به صورت زنده از داخل بدن بیمار به صفحه نمایشگر روبروی جراح انتقال می‌دهد که پزشکان می‌تولنند در لحظه بر روی جراحی تمرکز کنند.

از جمله مواردی که از رویه های لاپاراسکوپی در آنها استفاده می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

•             حذف اندام های بیمار و غیر قابل استفاده مانند آپاندیس

•             حذف و ترمیم و بهبود اندام های جنسی زنان مثل رحم

•             جراحی های کاهش وزن مثل اسلیو معده و بای پس

•             حذف و یا ترمیم قسمت هایی از سیستم گوارش

•             مشاهده تومورهای داخل شکم

•             و...

عوارض لاپاراسکوپی

بعد از هر عملی ، بیمار ممکن است دچار عوارضی شود. عوارضی که در پایین نام می‌بریم، مهم هستند و در صورت مواجه شدن با آهنها پزشک معالج باید مطلع بگردد. عوارض مهم جراحی لاپاراسکوپی عبارتند از:

1.            ایجاد درد شدید، به نوعی که با مسکن های تجویز شده و داروهای پزشک هم تسکین نیابد.

2.            ایجاد حالت تهوع

3.            ناتوانی در ادرار

4.            خونریزی در محل برش ها و یا قرمزی و ترشح در آن نواحی

5.            تورم در ناحیه جراحی شده

حرف آخر

جراحی لاپاراسکوپی، یک جراحی کم خطر و مدرن است که در بسیاری از عمل های جراحی دیگر هم استفاده از علم و دانش این جراحی صورت می‌گیرد. اما در بعضی مواقع، جراح ممکن است که انجام این عمل جراحی دوری کند که دلیل این ممکن است، نداشتن دید کافی با استفاده از دستگاه لاپاراسکوپ باشد.

شما به عنوان یک داوطلب جراحی لاپاراسکوپی، نسبت به خودتان این وظیفه را دارید تا قبل از انجام این جراحی حتما با یک مشاور متخصص در این زمینه مشورت کنید.

با همین هدف که شما اطلاعاتتان را در این زمینه افزایش دهید ما می‌خواهیم به شما وبسایت جراحی لاغری را معرفی کنیم که می‌توانید با مطالعه مقالات موجود در این وبسایت اطلاعات خود را در زمینه جراحی لاغری، لاپاراسکوپی، اسلیو و ... به خوبی افزایش دهید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

  • ۰۰/۰۸/۳۰
  • استادیو نت ابزار

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی